Minden anya életében eljön az a nehéz feladat, amikor csemetéjét el kell engednie a bölcsődébe, óvodába. Mint a legtöbb édesanya, én is szerettem volna megkönnyíteni ezt a folyamatot. Így jött az ötlet, hogy a benti cipőjére kerüljön jól látható helyre az ovis jel. Egyrészt így beazonosítható a cipő, másrészt pedig magával visz valamit belőlem, ami rám emlékezteti. Annyira megszerette, hogy hazajövetelkor kezdetekben sírva fakadt, hogy ott kell hagyjuk a cipőt. A kisfiam jele a csiga lett, így hát kedves kis csigácskákkal lett tele a cipő. Mind a négy oldalára fel szerettem volna festeni, így adott volt, hogy akkor már az évszakokkal is összekötöm a témát. Az ovis jel felfestése nem igényel különösebb gyakorlatot, így rajzolni nem tudó anyukák is próbálkozhatnak. Abszolút egyedi, nem jön szembe másik ilyen az utcán. És mondanom sem kell, hogy mennyire menő! 🙂
Szükséges eszközök, alapanyagok
- cipő
- textil festék (én a Pentart termékét használtam)
- ecset
- ceruza
- igény szerint indigó
- sütőpapír
- vasaló
Inspiráció
Oké, hogy csiga, de mégis milyen? Ahogyan sokan mások is teszik, én is ötlet gyűjtésbe kezdtem. Pinterest a barátom, rengeteg jó ötlet van fent. A keresőjébe beírtam, hogy “snail” (csiga angolul) és átnyálaztam a képeket. A kisfiam kiválasztotta a befutók közül, hogy neki melyik tetszik. Amikor a csiga stílusa, alakja már megvolt, akkor kitaláltam hozzá az évszakra vonatkozó koncepciót is. Ha a pinterest nem elég, a Google kereső is segítség lehet.
Ovis jel felfestésének folyamata
A legfontosabb, hogy a cipő legyen tiszta és zsírmentes a festék megfelelő tapadásához. Ha új a cipő, akkor is nézzük át a biztonság kedvéért és tisztítsuk, ha szükség van rá. Grafit ceruzával felrajzoltam a mintát a cipő textiljére. Ha nem megy a szabad kézzel rajzolás, akkor a megfelelő méretű kép kinyomtatása után indigóval is felrajzolhatod a mintát. Pepecselősebb, de még így is megéri szerintem.
Ha megvan a vázlat, készüljünk elő a festéshez. 3 különböző méretű ecsetet használtam. A lehető legvékonyabbat a kontúrozáshoz, csak egy kicsivel vastagabbat a csiga színeinek felviteléhez és egy viszonylag vastagot a háttérhez.
Kontúrozás
Először fekete színű textilfestékkel felvittem a kontúrokat. Igyekeztem vigyázni arra, hogy egyenes vonalakat húzzak. Nyilván a textil textúrája miatt nem lehet tökéletesen kivitelezni ezt, de a lehető legjobbra törekedtem, nem pedig a tökéletesre. A szem fekete pontját nem festettem még meg, mert hiába fehér alapból a cipő, a szemet is lefestettem a fehér festékkel, hogy egységes hatású legyen a végeredmény.
Színezés
Következő lépésként felfestettem a csigák alapszíneit a cipőre. Eközben igyekeztem a fekete kontúrt vékonyítani azáltal, hogy egy picit rámentem a színes festékkel. A textilfesték egészen jól fed, így csak halványan, nem zavaróan ütött át alulról a fekete és azt sem mindenhol. A csigaházhoz általában a festéket keveretlenül használtam, míg a csigák testéhez ugyanannak a színnek néhány árnyalatnyival világosabb változatát. Ehhez az alapszínt fehérrel kevertem. Szerencsésebb, ha a fehér színhez adjuk hozzá a kevéske alapszínt és ha kell, ezt tovább folytatva sötétítünk. Ha a színhez keverjük hozzá a fehéret, akkor valószínűleg túl sok fehér színnel tudjuk csak elérni ugyanezt az árnyalatot és egy csomó festéket elpazarlunk ezáltal. A szövet textúrája miatt sokszor pacsmagolni kell, hogy mindenhol befogja az adott területet a festék.
Jelöljünk ki magunkban egy képzeletbeli pontot, ahova a fényforrást elképzeljük. Ehhez fogjuk igazítani a fény visszaverődését. A képen látható tavaszi csigapárnál ezt a fényforrást én jobb felülre pozícionáltam. A csiga testszínének árnyalatát világosítottam tovább, egészen pasztellesre és felkentem egy-egy foltot oda, ahol a fény visszaverődik. Ha a fenti képen megnézzük, akkor a rózsaszínes csiga testének jobb oldalára, kezeinek felső részére és a csigaház tekervényeinek jobb oldali részeit festettem így. Végül fehérrel egy-egy pontnyi csillanást is festettem, de tényleg csak keveset. Erre abszolút igaz a mondás, hogy a kevesebb néha több. Ezzel a fényjátékkal érjük el azt, hogy csigáink térbeli hatást szerezzenek. Ahogy korábban említettem, a szemeket is lefestettem fehérre, majd száradás után a fekete pontokat is.
Végső munkálatok
A háttérhez kevertem türkizes árnyalatot sok sárga és egy gombostűfejnyi kék festék felhasználásával. Ezt a színt bő vízzel felhígítottam. Amikor azt hiszed, már elég híg, akkor még mártsd bele a festékes ecsetet a vízbe, húzd le a vizes pohár pereménél a folyadék nagy részét és akkor lesz jó. Egészen úgy, mintha vízfestékkel is csak halványan szeretnél festeni. A háttérnél a cél csak az érzékeltetés, nem pedig a telibe festés. Ezáltal maradjon is meg halványnak, különben a háttér agyon nyomja a fókuszt. Pacsmagoljuk ezt a híg festékes vizet a szövetre. Ahol igényeljük, ott menjünk rá többször is a szín erősítése végett. Ha abszolút biztosra szeretnél menni és félsz, hogy elkened a korábban már felfestett munkádat, akkor a háttér színezése legyen az első lépésed és a csigákat csak azután fessed. Nekem idő közben alakult ki a koncepció, az elején még nem voltam biztos abban, hogy akarok-e hátteret és azért nem ez volt az első lépésem.
Végül a füvet a legvékonyabb ecsetünket használva hanyagul vessük oda. Értem ezt arra, hogy legyen minél kevésbé szabályos a természetes hatás elérése érdekében. Először meghúzzuk a vonalakat, majd az aljánál szintén pacsmagoljunk egy picit, hogy összefüggő legyen a zöld. Én először egy sötétebb zölddel csináltam meg ezt, majd egy kicsit világosabb árnyalatával húztam még néhány fűszálat a sötétek elé. A fűszálakat a csigák elé is felfuttattam. A fehér virágokat a legvégére hagytam. Sima fehér festékkel meghúztam a szirmokat, majd nyomtam egy-egy piros pontot a közepébe.
Ovis jel a többi oldalon
A cipő másik három oldalát is hasonlóképpen csináltam. Az őszi csigánál a tököt és falevelet ugyanúgy, mint a csigáknál először fekete kontúr, majd alapszín és a fény érzékeltetésére világosabb árnyalatokkal. A csiga alján a zöld színt egészen aprócska feketével kevertem, ezzel szerettem volna az őszi esős, sáros időt megjelentetni a “lábánál”. Egy keveset a házánál is használtam a még térbelibb érzékeltetésért a fény felöli oldal ellenkezőjén. A háttérhez szürkés kéket használtam és az aljzatnál vöröses narancssárgás pontokkal érzékeltettem a lehullott falevél hatását.
A téli csigánál a hóembert is kontúroztam, mert fontos eleme a képnek. Egészen halvány kék a háttér. Szeretem a narancssárga és zöld kombinációt, így néhány távoli fenyőfa is helyet kapott, illetve van egy zöld sál a nyakában. A legvégén fehérrel megfestettem a havat az alján és pöttyöztem néhány hópelyhet is.
Ha nyár, akkor cseresznye, legalábbis számomra, így ez kapott helyet ezen az oldalon. A cseresznyéknél kihagytam a fekete kontúrt, de az alapszín után kapott ez is fényt és az ellentétes oldalát sötétítettem egy picit. A fű ugyanaz, mint ahogyan azt a tavaszi oldalnál kifejtettem.
Rögzítés
Volt olyan, aki azt mondta, hogy ennek kihagyásával is tartós az eredmény, de én inkább arra szeretnélek bátorítani, hogy rögzítsd a festést. Tegyél sütőpapírt a cipőre és azon keresztül pamut fokozaton vasald át. Az útmutató szerint legalább 30 másodpercig érje a hő az adott felületet. Természetesen nem a ráncok eltüntetése a cél, hanem az ovis jel hőkezelése. Kicsit macerás, mert vigyázni kell a gumitalpra, a felület is keskeny, de ha már egyszer órákon keresztül dolgoztál vele, akkor ez már semmiség lesz.
Bármilyen jelet is kapott a gyerekünk, lehet rá témát húzni és egy aranyos cipőcskét festeni neki. Bámulatos, hogy mennyit jelent ez nekik és mennyire képesek megszeretni egy tárgyat emiatt. Nekünk bevált, próbáld ki te is!